Ze rijden er nog genoeg rond, heftrucks met een verbrandingsmotor. Heffers die met inname van diesel of LPG nog steeds bijdragen aan de uitstoot en dus klimaatonvriendelijk zijn. Gelukkig gloort er een nieuwe tijd. Want de elektrische heftruck wint behoorlijk terrein. Dat heeft vooral te maken met verbeterde accu techniek want ook een brandstofvrije wagen moet natuurlijk wel ergens voldoende energie vandaan halen om al die pallets goed te kunnen heffen. Een vorkheftruck heb je nodig als het met pompwagens en stapelaars niet langer meer gaat. De gewenste efficiëntie en het gevraagde hefvermogen bepaalt de overstap naar een vorkheftruck.
Evolutie van de powerbanks
Ze waren er al, elektrische vorkheftrucks. Alleen kwam de energie van een loodzuur accu. Die rijden er trouwens nog genoeg rond. Het jammere van een heftruck met loodzuur accu is dat er geregeld onderhoud nodig is. Op gezette tijden moet de accu grondig gereinigd en met demiwater bijgevuld. Geregeld zie je dat bij dit soort vorkheftrucks met wissel accu’s wordt gewerkt zodat de toestellen gewoon door kunnen blijven draaien. Ze zullen steeds vaker op de tweedehands markt verschijnen want in feite hebben ze al plaats geruimd voor heftrucks met een sterk verbeterde accu: de Li-ion batterij. Dit is een geheel gesloten type accu, lekker onderhoudsvrij en ook tussentijds laadbaar. Bovendien heeft de Li-ion accu geen last van oververhitting zoals de loodzuuraccu. En zo vermijd je ook brandgevaar. En last but not least: het laadproces van de Li-ion accu is zo geavanceerd dat je per keer wel tot 20% energiebesparing realiseert. Toch zo’n occasion met loodzuur accu aanschaffen, wordt dan uiteindelijk duurkoop!
Prijs en hefkracht van de heftruck
De beslissing om een heftruck aan te schaffen wordt vaak geleid door de prestaties te checken, de wendbaarheid uit te testen en de ergonomie te bekijken. De bestuurder staat vaak centraal want hij moet gezond kunnen zitten, genoeg werkruimte in de cabine hebben en natuurlijk rondom alles goed kunnen bekijken. De prijzen van professionele machines beginnen vanaf ca € 19.500 en lopen tot ver boven de € 26.000, maar dan bestel je wel maatwerk. De meeste heftrucks hebben een standaard hefgewicht:
- 1.800 kilo;
- 2.500 kilo;
- 3.000 kilo;
- 3.500 kilo;
- 7.000 kilo.
Meer overdenkingen
Ben je er over uit wat je magazijn paardje moet kunnen heffen? Dan volgt de vraag hoe intens je je vorkheftruck op de werkvloer wilt gebruiken. Moet hij echt continu in beweging, dan heb je namelijk baat bij een elektrisch model met een extra zwaar accupakket. Deze zijn te koop met nagenoeg dezelfde standaard hefgewichten als hierboven, alleen geldt dan voor die van 7.000 kilo een 5.000 kilo model.
Roteren maar met die heftruck!
Ook heel belangrijk en tegelijk praktisch is hoe je vorkheftruck zich kan bewegen in de magazijn paden en in de voorraad halen. Op open terrein is er niet zoveel aan de hand maar te midden van allerlei voorraden, smalle paadjes en tal van obstakels gaat de draaicirkel van een heftruck echt tellen. Om juist in krappe situaties goed te kunnen draaien zijn er specifieke heftrucks op de markt, de driewiel heftrucks. Met drie wielen wordt gestreefd naar een maximale wendbaarheid en manoeuvre mogelijkheden. Driewielers kunnen bewegen op een draaicirkel van soms nog geen anderhalve meter! En dat zonder de beenruimte van de chauffeur te beperken.